onsdag 6 april 2011

Tisdag 29, Burial

Idag var det C som mådde dåligt, Lorenzo skojade om att det verkade som att A och C turades om med att vara sjuka, “är den ena med så är inte den andra med” och det är lite så det har börjat kännas nu mot slutet. Jag orkar typ inte säga “krya på dig” innan jag lämnar huset för att det mer har känts som “Jaha, nu igen”.. Själv är jag väldigt trött och känner att jag skulle behöva ta en dag ledigt, till att skriva eller bara vara. Men det är så lite tid kvar på projektet att jag inte vill missa en enda dag. Även om jag är helt slut när jag kommer hem så ger det här stället mig och allt jag gör så mycket energi.

Jag har faktiskt ingen aning om vad ordet BURIAL är på Svenska men idag var det en Burial för Antonio Homo som blev skjuten och dog. Det var ingen begravning utan en marschering från kapellet som han låg i till den stora kyrkan. Det kändes lite som en slags demonstrering även om det inte skreks någonting, folk från andra bostadsområdet som inte kände Antonio var där för att visa sitt stöd, för att deras bostadsområden också blivit förstörda av regeringen.
Antonio liggandes i kistan kördes långsamt av en vit bil som hade blommor på, det spelades hög sorlig musik. Efter den gick alla. I kyrkan var det 3 långa rader med bänkar i kyrkan, och Antonio var den tredje kistan som bars in i kyrkan. Det tog ett tag för oss att förstå att varje rad tillhörde varsin kista. Så efter ett tag bytte vi.

Vi förstod inte ett ord av vad som sades i kyrkan men tack till min lärare Matilda, som skickade med mig ett par nya testamenten med både svenska och engelska översättning. Jag kunde läsa de texter som var uppsatta.

Efter det gick vi till evakueringscentret med basketplanen jag blev glatt överraskad idag. Förra fredagen? Försökte jag lära ett par flickor en dans och den fastnade aldrig riktigt på några. Nu kom de fram till mig och sa: “Vi har övat, vi kan den nu!” Dom visade att de kunde hela dansen och vi la till ett par nya danssteg. De kom även med egna danssteg förslag, väldigt kul! Jag ville bara lägga till fler och fler men de var nöjda med dansen och tyckte att det räckte. Så den dansade vi om och om.



1 kommentar:

  1. It can be begravning med with different rituals; as we say funeral in English, men ändå är det du som talar svenska som modermål och inte jag.
    När kommer ni hem till Sverige?
    MVH...

    SvaraRadera