onsdag 6 april 2011

Graduation Cavite, 28 Mars

Idag var det min yngsta kusins avslutning. Så jag och C var Cavite, A mådde inge bra igår så hon följde inte med. Mina släktingar ville väldigt gärna ha oss där för att det är en väldigt stor sak i Filippinerna när barn slutar förskola och ska börja skolan. Även när elever slutar klass 6 och sedan ska börja highschool. Men mycket jag hade i tanken var att vi nu hade varit och besökt 6 stycken förskolor som inte var sponsrade? Av regeringen, därför skulle det även vara bra att se hur en som var från regeringen såg ut.

Man kan säga att avslutningen var mer organiserad, det fanns en extra stol till varje barn så att ett i varje barns sällskap också skulle kunde sitta. Men de var inte bredvid varandra. Lärarna stod inte uppe på scenen utan var med sin egna klass. Men det var många andra som arbetade på skolan som stod där och pratade.

Efter det var det knytkalas på förskolan och då fick vi se hur det såg ut där inne. Det kändes mer som en svensk förskola med en avdelningen för 5 åringar. Inte flera rum men ett stort luftigt rum var det. Alfabet på väggarna och olika hörnor med olika projekt. Man kunde titta på olika saker de hade byggt, t.ex.. Bondgårdars staket av glasspinnar med djur i. Och en dock hörna.
Jag minns inte vem det var men det var någon lärare eller Arlene som sa att vi om vi skulle lämna våra leksaker till en förskola så skulle barnen ta hem dem och ingenting skulle bli kvar. Men vi är ändå helt överens om att allt vi donerade skulle gå till Navotas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar