torsdag 8 augusti 2013

Alsike kloster



Det var för lite mer än ett halvt år sedan som jag satt i klassrummet och fick se ett kort filmklipp ur en dokumentär som jag tror hette ”De gömda” den måste ha spelats in för ungefär 20 år sedan. I filmklippet intervjuades en liten pojke, som visade rummet där han, hans mamma och pappa sov. Han visade att han under nätterna sov med något som liknade en stor avlång pinne och han berättade att han sov med den ifall någon skulle komma och försöka ta hans familj, intervjuaren frågade om inte pappan i familjen kunde skydda dem men pojken svarade att han måste skydda sin mamma om inte hans pappa kunde.
Jag tror att denna pojke som blev intervjuad då ungefär måste vara i samma ålder som jag är idag. Den pojken framkallade en så stark känsla inom mig, han fick mig att känna där vill jag vara. Jag vill vara där, låta barn leka, skratta och ha kul och jag vill framför allt ge barnen där tid att vara barn. En liten pojke som sover med något stort och avlångt var natt för att skydda sin familj känner sig inte speciellt trygg och mår enligt mig inte bra.
Jag mejlade klostret och trodde att de skulle ha så fullt med volontärer att jag aldrig skulle få en chans att kanske ens komma och hälsa på. Men de var väldigt positiva, under våren var jag där och hälsade på en helg och vi bestämde då att jag skulle spendera 5 veckor på Alsike kloster i sommar.

1 kommentar: