söndag 16 januari 2011

Boende

Eftersom jag till viss del vet vad som väntar mig i 3 månader framåt så försöker jag förbereda mig mentalt på allt som kan väntas. På dagen är jag väldigt lugn, det mesta är klart inför resan. Men på nätterna drömmer jag hela tiden om Filippinerna. Om det inte är att jag är en vampyr (läser sista Twilight boken)!!

Vi har valt att inte åka via en förmedlingsorganisation, därför är vår resa lite annorlunda jämfört med de andras i klassen. Jag vet inte om det har givit oss mer eller mindre att tänka på men tänker gör man ju hela tiden ändå...
Akap Bata har tidigare haft volontärer från utlandet, mest har det varit från Irland för att Irländare också är katoliker. Men de har inte tidigare stannat så länge som vi kommer att göra. Jag, A och C vill bo ihop och eftersom Filippiner ofta sover ca. 5 stycken i ett rum och inte bor så stort så bestämde vi oss för att ha ett eget boende.

Såhär ser ett av husen ut i området vi kommer att bo. Det är troligtvis ett sådant hus vi kommer att få bo i också. Jag tror att det är i en subdivision (ett stort bostadsområde med grindar och grindvakt). I det området kommer även verksamhetschefen att bo.


Vi vet inte om huset kommer att vara möblerat eller ej. Det vi vet är att vi kommer att sova på det övre loftet, det ser inte ut som att det är några fler dörrar än ytterdörren och den till toaletten. Det kan nog vara lite jobbigt när man är tre personer. Och det får mig att tänka på kackerlackor och småkryp!


Och det får mig att tänka på köksdelen. Kommer det att finnas kastrull och annat? Hur är det med gasen? Finns det något bord att sitta vid? Man får absolut inte lämna något sött framme, då kommer myrorna på en gång!

Mat är en viktig del av mitt liv, jag älskar mat!
Då slår mig tanken; Vem ska laga maten? Jag kan inte laga filippinsk mat! Vi kommer inte kunna laga en massa svensk mat, pga ingredienserna och kostnaderna. Ska vi köpa mat utifrån hela tiden? Hur långt är det till närmsta matstånd? Kommer vi ha ett kylskåp? Ingår troligtvis inte! Ska vi skaffa kokerska? Hjälp! Ska jag hämta min mormor så hon kan laga all mat?! Någon som vill bjuda på en intensiv matkurs i Filippinerna kanske? Skulle vara kul och bra.

 Jag kan ändå vara glad över att det kommer att finnas en vanlig toalett, ser det ut som... 
Duschen kommer jag inte kunna hurra över förens jag kommit fram och prövat den. Finns det varmvatten? Man kan inte dricka vattnet! Hur är vattentrycket? Ibland är vattentrycket?(flödet) så dåligt ur duschslangen att schampot inte tvättas ur håret. Sånt gör mig galen! Då är det ju faktiskt bättre att ha en stor tunna, som de mindre utvecklade badrummen har.






I-LANDS PROBLEM, jag vet!
Och skäms gör jag, lite.

Jag upplever inte att jag är en kräsen materialistisk människa. Men om jag kan få ha saker på mitt vis, så har jag det gärna på det viset.

 Ingen aircondition kommer det att finnas och det kommer bli riktigt varm i april. Men vi kommer att ha fläktar.


...Jag undrar om jag kommer kunna att dansa i huset utan att bli andfådd efter ett par större rörelser... Dans är en stor del av min vardag! 
Ja, det är lite att tänka på men det löser sig när vi kommer dit. Vi betalar mellan 15-20 tusen pesos i månaden för boendet. Och en krona är ca.5 pesos.

Min första tanke när jag kom på allt det här var; "Vi tar in på hotell" men eftersom Arlene har ordnat allting till oss så ska vi självklart ge det en chans. Jag vill ju stötas, blötas och utsättas lite i alla fall.

Jag tänker att jag ska resa med inställning:
"Good things becomes memories, bad things becomes lessons"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar