torsdag 13 januari 2011

Volontärlinjen

Volontärlinjen är en ettårig utbildning som ska förbereda och stärka oss när vi är ute och arbetar ideellt. Under denna utbildning så ska man planera, utföra och referera minst två projekt, ett lokalt och ett globalt. Under hösten har vi studerat en massa omvärldskunskap, religion och kommunikation samt haft många givande föreläsningar. Men mest har vi fokuserat på att planera våra globala projekt samt komma igång och delta i ett lokalt. Volontärklassen har även i uppgift att bedriva en Fair Trade Shop på skolan som vi tagit över från årets tidigare volontärelever. Den har varit Öppen under lunch tid.
 Som lokalprojekt valde jag vara delaktig inom Svenska kyrkan i Älvsbyn, där har jag hjälp till i barn och vuxengruppen tillsammans med en diakon, en förmiddag i veckan. Samt deltagit i en barnkör en timme kvällstid en gång i veckan. För mig har det varit väldigt roligt pga att jag har ett stort intresse för barn och velat bli mer engagerad inom kyrkan.

Jag och två av mina klasskamrater Amanda och Cecilia kommer nu den 27 Januari att resa till vårt globala projekt i Filippinerna för att arbeta som volontärer.
  Det är en icke-statlig organisation som heter Akap Bata vilket betyder vårda barn. Akap Bata kämpar för barns rättigheter och vill ge de från slummen en utbildning för att få bort dem från gatan så att de inte prostitueras. Mer information om organisationens olika projekt kommer jag att lägga upp senare när vi väl är framme så att jag inte ger ut någon felaktig eller halvt luddig information, de som man hittar om organisationen via internet idag är något år gammalt och organisationen är i utveckling. Dock har vi god kontakt med verksamhets chefen och vet att Akap Bata är en seriös organisation.

Vi kommer delta aktivt i Akap Bata enda tills i mitten på April. När vi då kommer tillbaka till skolan så kommer vi att ha föreläsningar och berätta om det vi har upplevt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar