söndag 16 januari 2011

Sista helgen i Älvsbyn

Då har den sista helgen inför resan i Älvsbyn precis varit. Igår när vi tittade på termometern va den på 32,7 minus grader. Vi planerade att fira Ks födelsedag i förskott innan vi skulle åka iväg så därför var vi tvungna att gå ut i kylan för att handla. Det var rätt så ljust och fint vid ett tiden. Men mina tår och fingrar frös i de varmt fodrade snöbollståliga vantarna och stövlarna som det hade gått så bra för hela vintern. 

På nyheterna stod det igår att det var 25 plusgrader i Manila, det är en skillnad kan man påstå. Det får mig att längta lite även om jag har det så bra här i Älvsbyn att jag faktiskt känner att jag inte vill lämna min bekvämlighet ibland.

Jag, H och C gick runt i Konsum och försökte tillsammans komma på vad vi skulle göra för en tårta, först talade vi om maräng tårta med frukt. Sedan övergick det till frukttårta, tills vi kom på att det skulle bli en frukttårta med godis. Jag är inte så mycket för att göra bakverk, men tårtor tycker jag är riktigt roliga att dekorera. I vårat kollektiv har det varit extra kul för att jag fått göra fler än mina egna födelsedagstårtor.

Men när vi stod där vid lösgodiset var det plötsligt inte lika lätt. Alla tänkte vi oss olika godissorter på olika ställen. Så jag stannade upp och sa något riktigt klokt, enligt mig själv:”Vi måste designa den här tårtan i våra huvuden tillsammans.” Vi gjorde det och det gick väldigt smidigt. Är nästan lite chockad över att en sån mening kom ifrån mig i detta tillfälle. Kanske är jag en Alfahona inom området tårtor. I vanliga fall är det C som oftast styr över bakverken, hon brukar vilja göra så avancerade saker att ingen annan hänger med. Men idag var vi riktigt synkade och gjorde allt tillsammans. ("Alfahona, synkade, i våra huvuden tillsammans, smidigt" haha, det märks att jag läser Twiligt. Jag har börjat tänka, tala och skriva i vampyr och vargspråk!) Det är lite galet hur böcker kan påverka en människas tänkande men i det är tillfället var det till en fördel.
Ingredienser:
Tårtbotten, 2 stora baner, blåbärssylt, vaniljsås, 2 kiwi, vispgrädde och lösgodis:
tex. Geléhallon och ljus choklad.

Synkade!

Som tur va K inte hemma tidigare under dagen så att vi kunde förbereda det mesta i köket. Men sedan var vi tvungna att förflytta allt till Hs rum för att inte bli påkomna med tårtan, det är inte alltid lätt att på kollektivt. A och C underhöll K i köket...


Sådär ja!

Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva ut i hundrade år.... Hurra hurra hurra!

Vi hade en jätte mysig kväll och K blev väldigt överraskad. 

Det känns i hela kroppen att jag trivs väldigt bra i Älvsbyn, de har blivit som min lilla familj. Det är såhär det ska kännas och ändå känns det inte självklart. Men det är inte fel att uppskatta vardagen, varje dag.
Jag tvivlar på att jag kommer att ha det sämre i Filippinerna när jag väl kommit in i det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar