lördag 20 september 2014

Chimarrão och baciller.


Chimarrao är som ett te fast gjort på malet träd och finns i olika sorter.
Det är något som det dricks mängder av södra Brasilien, stora som små. De dricker det ur något som liknar en specialformad kruka med något som liknar ett stålsugrör med sil. Vissa dekorerar sina drycker. Koppen/krukan är full av chimarrao.
Chimarrao är något som man delar på, det går till så att man fyller den med varmvatten och dricker upp, sedan skickar man den vidare till en annan person som fyller den med vatten. Oftast har de stora termosar vid sidan, det finns tom special designade bord för att placera en chimarrao och en termos på.

Detta har jag sett på flera olika platser, de skickades runt på mötesplatsen för gifta par då över 20 stycken delade på 3 stycken chimarrao. I klassrum och på andra möten, dom delar de med människor de aldrig tidigare mött.
Jag har bacillskräck! Jag vet inte hur extremt det faktiskt är men det är ganska sällan jag behöver tänka på det i Sverige för att vi inte delar på saker på samma sätt. Jag tycker det är så ohygieniskt, en smittofälla? Baciller!  
Och alla dessa kindpussar efter varandra det gör mig helt galen ibland, tanterna pussar på mig som om jag vore deras lilla barn, en efter en efter varandra, som lager på lager av baciller och kladd... Men jag kämpar med det och ler mitt finaste leende för det är sällan jag kommer undan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar