torsdag 11 september 2014

Mötesplats för gifta par

Carlos höll i en Bibelstudiegrupp? för gifta par som jag följde med på efter middagen. Vi satt i en halv cirkel och inledde mötet med att be för att sedan kolla på ett youtubeklipp av hur en lerkruka formades, sedan fick paren dela hur det landade i dom och deras relation till Gud, jag förstod inte mycket men Carlos satt och strålade när han talade och drog egna liknelser till Första Korinthierbrevet 13 som handlar om kärlek. I Sverige är många skilda, jag hörde en präst en gång säga att över 50 procent av de som gifter sig i Sverige skiljer sig redan efter 2 år. Jag vet inte om det finns några grupper för gifta par i Sverige men jag tycker att det verkar bra. Jag tycker att det känns rätt rimligt att de som viger en, kyrkan också bör ge paren reflektion och kraft för att hålla ihop med tanke på hur många som skiljer sig.
Valeria som till en början knappt pratade Engelska i början av vår dag, förklarade nu allt för mig, översatte och bläddrade i mitt lexikon. Vi fann varandra snabbt.


Jag insåg under denna träff att de endast hade ätit middag tidigare för min skull idag. De hade frågat mig och Anna vid 16 tiden om vi ville ha något att äta då vi svarade att det berodde på när det var middagstid. De svarade kl.20 och vi berättade att vi brukade äta vid 18 tiden. Till mötet var det typ som ett knytkalas efteråt, mängder av olika sorters piroger och smörgåstårta, det var nog deras egentliga middag vid 22 tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar