tisdag 2 september 2014

Hur jag kom med i Ung i den världsvida kyrkan

Jag fick höra talas om utbytet redan 2010 då jag studerade volontärlinjen på Älvsby folkhögskola, jag planerade då en resa till Filippinerna för att befinna mig på ideella förskolor i slumområden. Jag sökte redan då till utbytet men kom inte med, i efterhand när jag pratade med en av rekryterarna sa han att han tyckte att jag var överkvalificerad och menade att jag borde söka något annat, att jag redan varit ute och rest och att man nog hellre ville ge denna möjlighet till någon annan.
I januari någon gång fick jag reklam om utbytet vidarebefordrat från en person på Stockholm Stift. Och jag tänkte att jag skulle söka för kul skull eftersom jag skulle examineras till sommarn och inte hade några planer till hösten. När jag blev kallad till intervju gick jag med bestämda steg och tänkte: ”Jag tänker inte ta att de kallar mig överkvalificerad, det här är ett projekt för unga mellan 18-30 år jag får trycka på andra bitar som jag vill få ut av utbytet, dessutom tror jag att desto mer ”förkunskap” man har desto mer kan man ta med sig hem... Kanske?” Men i dörren möttes jag av två personer varav den ena sa: ”Vad kul att du är född 87, vi har väldigt få äldre sökande och vill ha en åldersblandning i gruppen”. -”Jaha, vad ska jag nu prata om?” tänkte jag. De intervjuade mig via en mall och jag hade så mycket att berätta, jag tittade på den ena av intervjuarna och tänkte: "Stackarn, hen vill bara hem och hämta sina barn från förskolan.." Men jag kunde inte sluta babbla och gjorde stora utbredningar av alla frågor de ställde, eftersom jag hade en hel del tankar kring sakerna de frågade.
När jag fick beskedet att jag skulle till Brasilien blev jag helt överlycklig, jag trodde aldrig att jag skulle bli tilldelad Brasilien för att de tidigare haft som krav att man ska ha förkunskap i spanska. Jag studsade runt och hoppade av glädje och kände mig tillfreds då jag gillar och planera och fick reda på vad jag skulle ägna mig åt till hösten.

Sedan dess har jag umgåtts och haft förberedelsedagar med 17 andra stipendiater då vi skickas ut till 5 olika länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar