fredag 18 februari 2011

16 Onsdag

Det var faktiskt väldigt skönt att inte behöva åka jeepney en timme denna morgon. Idag kom C, det kändes konstigt att se henne komma från ett annat håll, att ha varit utan henne ett dygn. Det var som att jag kollade på henne och tänkte: “Jaha, är det så hon ser ut?” hehe. T Lyne tyckte verkligen att jag och A skulle "take a shower" och började koka varmvatten över öppen eld för att vi inte skulle behöva duscha kallt. Det behövde hon verkligen inte ha gjort!

Lektionen började och jag fick ta över helt från början sedan överlät jag siffrorna till C. Det är lite för mycket med 4 vuxna som rör sig runt i ett så litet rum fullt med folk, som att man alltid står i vägen för någon. Idag var ämnet Tagalog och alla barnen skulle göra en varsin Filippinsk flagga, sedan pratade de om vad den stod för. C gjorde våran flagga men vi kom inte på vad vår flagga stod för, skäms! Nån som vill berätta?

(bild kommer)

Jag har nu börjat fästa mig vid barnen, börjat känna igen deras 50? Ansikten totalt och börjat lära känna dem. Imorgon ska vi till en ny förskola och vara där i två dagar, jag orkar inte det här längre!

Jag och A ville egentligen bara hem efter lektionerna men T Lyne ville ha med oss på en tunnelbana demonstration så vi åkte med till Cubao där ca. 40 personer demonstrerade. Sedan ville de att jag skulle tala i media när jag knappt förstod vad det handlade om. De sa att de skulle hjälpa och hänvisa mig, kändes inte bra. Jag har väldigt svårt att tala om politik på Engelska och ännu mindre prata eller förstå det på Tagalog! Jag kände mig väldigt dum när en kille idag frågade mig om det Svenska systemet. Jag slapp iaf prata i media. C och A satt väldigt uttråkade och oförstådda medans de andra höll upp texter och ropade något. Jag fick tiden att gå genom att leka med en av barnen som var där med sina föräldrar.


När alla skulle röra sig hem vände sig en person från Akap Bata till oss och frågade om vi kunde sponsra hemvägen till någon som inte hade pengar att ta sig hem. Jag frågade hur mycket som behövdes och hon svarade: What u can give? Tyckte det var konstigt att hon inte hade en summa förberedd vilket fick mig att tveka på om hon tog förgivet att vi skulle hjälpa till eller inte med att sponsra dem. Hon pratade med några sedan svarade hon att de var 5 stycken och att 100 pesos skulle vara bra. Det fick de av oss. Men varför tar 5 personer sig till ett ställe som de inte vet hur de ska kunna ta sig hem ifrån. Va demonstrationen så viktig? Eller var det deras resepengar som hade gått till att köpa nya batterier till mikrofonen de skrek i? Vi ska prata med Arlene om detta, hon har sagt till oss att vi inte ska ge pengar till föräldrar, värdfamiljer eller annat inom Akap Bata eller mer än en viss summa, därför kändes det väldigt konstigt att bli tillfrågad på det sättet efter resepengar.


Vi provade en ny restaurang idag som heter Shakeys, aldrig har sallad smakat så gott! Har typ inte ätit någon sallad sedan vi kom. Sedan va jag på gymmet, skönt!

1 kommentar:

  1. Jag tror att det var bara att skaffa nåt utav inget. De såg er och förstod att ni var utlänningar och... Hur hade ni klätt er? When in Rome do as the Romans do!

    SvaraRadera