tisdag 8 februari 2011

7 Måndag Februari

Idag skulle vara vår första dag på Akap Batas förskola. När vi gick upp på Storgatan för att ta en jeepney ropade någon åt oss. Vi vände oss om och där stod gatans gladaste unge och vinkade. Det var flickan som vi hade handlat åt på Jollybee igår.

Vi mötte upp teacher Anita utanför en förskola som vi trodde att vi skulle vara på men det visade sig att vi skulle vara ännu längre bort. Vi gick över en lång bro med massa vatten under, vattnet var täckt med växter. Det såg väldigt fint ut men havet är dött och förorenat. Undervisningen är i ett öppet kapell, 2 meter från vattnet och ca 30 meter från bilvägen. På de 30 meterna är det gamla hus som har tagits sönder så det är stora stenar/cementbitar över hela marken, väldigt svårt att gå. Jag såg ett par barn som kastade bitar efter varandra och ingen var det som sa till.



Barnen tog med sig sina egna stolar och det enda som fanns där var en Jesus på korset staty, ett altare och två småbord. Framför altaret stod det en mörkgrön trätavla som de använde för undervisningen.
Anita ville till en början ge oss fria händer och bara sätta igång med vad vi än ville men vi sa att vi skulle observera första dagen.

De började med att be, på engelska. Jag undrar om barnen vet vad det är de säger?
Jag tror ändå att det är väldigt viktigt att tro på någonting i detta land där många endast lever för dagen. Sedan hade de en liten gymnastik lek där vi övade på engelska ord.

En liten pojke kom fram med en påse till oss, det var kex och dricka i. Vi ville egentligen inte ta emot det av så fattiga människor men det hade varit oförskämt att göra någonting annat.

Sedan var det lunch och vi åt på ett ställe där jag fick myggbett över hela benen. Mina myggbett blir uppsvullna stora ögon och röda runt om. Jag kanske är allergisk men mina myggbett har alltid varit så, så jag kan hantera det. Men teacher Anita blev helt förskräckt och hämtade en liten flaska som hon sa var “White flower” myggbetten försvann! Och jag slutade klia 

Sedan var det en ny förskoleklass med barn som hade gått i ett år, de kunde lite mer. Och vi tre lärde oss ett par nya ord, med stavningen kunde vi hjälpa var barn individuellt och det känns väldigt viktigt när det inte finns något material att praktisera på än deras små böcker. Sedan höll vi i “the ice breakers” och lärde dom våra lekar. Rörelseleken på 4 ord är väldigt poppis här också! Imorgon ska vi undervisa i matte. Anita verkar trivas i vårat sällskap och skrattar väldigt mycket, vi trivs bra med henne.

Jag, A och C gick i ett köpcentrum på vägen hem, där hittade jag och C hårspännen som såg ut som hattar, väldigt eleganta. Köpte en varsin.



Sedan bestämde vi oss för att gå på Bio och se filmen BURLESQUE, den var jätte bra. Men det var ruskigt kallt i biografen, bad de tom med sänka luft konditionen! Filmen fick oss att iaf att skratta, hoppa och sjunga runt på hemvägen. Våra hårspänne hattar var otroligt passande till filmen. Innan vi gick hem hade vi ett samtal hemma hos Arlene, det känns skönt att ha henne till hands och prata med henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar