söndag 6 februari 2011

Det va ju Lördag!

När vi åkte hem från skolan kom det in två pojkar på jeepneyn och lämnade lappar i allas knän. Tiggar lappar om man får kalla de det. Men vet inte om man ska ge några pengar eller inte. För att vi inte vet om de är någon som ändå bara samlar in alla dessa pengar och ingenting går till dom. Ska man sponsra det? Men om man inte ger de barnen några pengar och de kommer tomhänta till sin överman, vad händer då? Ska man låta de barnen kanske bli halvt ihjälslagna…

Söndagen skulle vara våran första lediga dag så jag och A ville gå ut och göra någonting.
Vi tog oss till en gata i närheten där de hade karaoke. Jag blev chockad över att A ville sjunga eftersom hon sa att hon bara hade gjort det en gång tidigare. Det var väldigt kul och modigt, hihi!

Sedan gick vi vidare till ett ställe som hette Dolce och dansade i 2 timmar. Äntligen fick jag bli av med lite energi!! All energi för kvällen faktiskt.

Klockan var sent på natten när vi bestämde oss för att gå hem, utanför stod det två små pojkar och sålde blomhalsband som jag tror att man donerar i kyrkan? De säljs mycket utanför kyrkor i alla fall. Vi ville inte ha några blommor men de fick våra mynt.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker detta med tiggare är svårt. Jag har ingen aning om man ska eller inte ge och till vem! Jag vill ge men jag läste en hel del innan jag åkte till Gambia om att man skulle ta med sig tandborstar till barnen och köpa skrivböcker och pennor där, sedan läste jag om att det inte skulle vara bra eftersom detta gör dem beroende av tiggeri och att man inte går i skolan för att man är ute och tigger. Ja jag har inget bra svar på denna fråga, utan jag har en massa funderingar. Världen är allt bra orättvis på sina håll!

    SvaraRadera
  2. Every thing has a price. The price of eliminating child beggary might be losing a number of them. That was the way I used to do. You can see many others who are not children and are phisically healthy, but still begging. Some times amputation is the only way to survive. Children are so simple and clever in their own way. If they experience some thing, even destructive and find out that it can work then they can cleverly abuse it. It is exactly like a mother going to a store with her child and the child starts crying to make her buy some sweets. Think what happens after a few times when the child starts crying and the mother accepts to do what the child wants? The child thinks: Oh my God, it works every single time!

    SvaraRadera
  3. Nej fy va hemskt, paminner om slumdog milionar! ar glad att jag inte traffat nagra utan ogon :(

    SvaraRadera
  4. jaa, linda marie. det ar jatte svart... har tankt lite mer pa, vilka det ar man ger till. vilka det ar man faller for... de glada, de som ser ledsan ut... ar allt bara acting?

    SvaraRadera