tisdag 8 februari 2011

Rånad på CocaCola?

Vi skulle från och med nu undvika tunnelbanan så vi tog en buss istället. Det tar oss nästan två timmar att resa från Pasic så när vi kom fram i Cubao som är bytet innan vårat hem handlade jag friterade fiskbollar och C en CocaCola. Fullt med folk var det och vi gick med våra grejer i händerna. Då det står en 15 årig flicka och tigger från alla som passerar, hon är väldigt på alla och när hon ser att jag har mina händer fulla ställer hon sig i vägen för mig, jag försöker gå om henne men hon ställde sig framför mig igen och sätta handen under mitt fat som att jag skulle lämna över det till henne. I samma hand har jag min plånbok och drabbas lite av panik. Jag stannar till, höjer rösten och nästan skriker ALIS, som typ betyder: gå bort, akta dig. Hon aktar på sig och ropar någonting efter mig.

Det fick mig att tänka på ett samtal jag haft med skolprästen. Vi har diskuterat att när man ber så säger man ofta “lever i mer synd än jag är medveten om” jag gillar inte alls de orden hade jag sagt, jag försöker leva bra. Prästen frågade mig någonting i stil med: “Har du givit allt du kan till de hemlösa, hungriga och behövande?” “Nej för det skulle göra det riktigt svårt för mig att leva i det landet jag lever i” Men de där fiskbollarna, hade jag faktiskt kunnat ge bort. Om jag inte hade varit hungrig själv, det va ju så nära att jag hade kunnat köpa nya.

Jag gick och tänkte på det ett tag men bestämde mig för att sättet hon hade försökt ta dom på var fult. När vi kom ut ur folkmassan sa jag till C, “Jävla unge” berättade vad som hade hänt. Hon svarade: “Jag såg vad som hände, jag tittade bak på dig. När jag tittade fram var det någon som höll i min CocaCola samtidigt som mig, jag hade tagit två klunkar och precis skruvat på locket. Jag släppte flaskan och ungen försvann iväg”. -“HAHA du blev typ rånad” utbrast jag.

Sedan analyserade vi lite varför jag reagerat som jag gjorde och C som hon gjort. Jag hade aldrig släppt mina grejer! Jag skulle känna mig så kränkt ifall det skulle hända mig, att jag blir rånad. Det skulle vara så typsikt att någon skulle gå på min storlek. Men C som är mycke längre tror inte ens att nån skulle försöka gå på henne så därför blev hon bara lite chockad.

4 kommentarer:

  1. Man kan ge grejer så mycket som man kan. Man kan äta mindre så att någon annan får äta i ett annat hörn på jorden. Men samtidigt ska man kunna financiera själv först för att kunna hjälpa de andra. En svag människa kan aldrig bära nån annan med sig.
    By the way, it was a typical reaction. It is much easier to analyze and decide right when one is not a part of the incident self. You can decide to do the right thing next time, if you can think of a better way to help some poor guys or create some more of them by helping them.

    SvaraRadera
  2. Hej Marie, jag har följt din blogg med stort intresse och känner igen så många saker och känslor som du beskriver, mitt enda råd just nu är att ta ett steg tillbaka och försök se, vem är jag i den här situationen, intrycken är så överväldigande och man vill göra så rätt. Men för att hjälpa andra måste man själv se till att må bra och du ska inte skämmas över att gå i aircon för att svalka dig, du kommer från Sverige och för att må bra och kunna ta till dig kulturen och ha ork att hjälpa så kanske du behöver den avkopplingen en stund i en lyxig "mall" kan ge.
    vad gäller det du skrev senast så är jag kanske inte rätt person att kommentera eftersom jag själv lider av alltför hetsigt temprament men i en fillipinsk kontext är det onekligen ganska oförskämt att skrika ALIS! dom är inte hundar även om de försökte stjäla av dig.Du tänker så rätt många gånger och gör precis så som jag skulle önska att du gjorde. men oavsett vad du blir av med så kommer du ändå att vara den lyckligt lottade i det mötet så länge du inte blir skadad. Sen kan man ju komma ihåg att inte visa börsen i onödan.

    många kramar
    Håkan

    SvaraRadera
  3. Hej Hakan!
    Jag trodde att jag skulle utsattas for mycket har och det har jag men inte alls pa det sattet jag trodde. Hade faktiskt ingen aning om att Alis hade en sadan stakt betydelse, hor faktiskt det valdigt ofta men kanske ar det just till hundar. jag kande iaf att jag behovde forsvara mig pa nagot vis och sa det jag kunde. Tack for kommentaren! KRAM!

    SvaraRadera