tisdag 15 februari 2011

In my head...

Man kan tro att det är mode att gå i skjortor och blusar här så fina som de är i sina skoluniformer. Och vad jag har funderat på är… Att om 23 av 100 går på collage och 14 av dem lyckas gå färdigt sin utbildning så skulle jag också vårda min uniform väldigt väl och vara stolt när jag bar den.

Politik. Jag har alltid tänkt att människor som lever som de lär kommer göra denna planet till en bättre plats. Det jag missade var deras girighet.

“Människor måste förstå att när man tar hand om varandra så handlar det inte bara om ens egna släktingar eller ens eget bostadsområde, vi alla är en och lever på en och samma planet”.

Vilket tiggande gatubarn "faller" man för, och varför gör man det? Den ledsna eller den glada, allting har sin charm…

Detta folk står inför prioriteringar jag tror många sällan tror att de skulle behöva sättas i. Allas dröm är att komma utomlands men om någon i ens familj gör det så är det oftast bara en. Lilays pappa har nu arbetat i Dubai i 6 år, de har inte setts sedan dess. Dels gör han det för att Lilay ska få gå i skolan, kunna ta sig till skolan och kunna utbilda sig färdigt och för att hans fru ska ha det bra. Själv lever han knappt på någonting, han “slavar” för en minimun lön i Dubai som han inte kan göra någonting för. När Lilay är färdig utbildad kommer han komma tillbaks.

Ibland känns det som att jag fått så mycket av detta land att jag skulle behöva åka hem till Sverige, mysiga Älvsbyn för att återhämta mig och kunna komma tillbaka med nya krafter. Men detta folk beklagar sig inte över deras liv så varför ska jag då göra det…

2 kommentarer:

  1. Har du hört att inget försvinner från planeten. Om det minskar på ett så finns det mer av nåt annat. Har du fått ett bra liv nånstans i Sverige betyder att någon annan har fått mindre och har betalat priset för ditt lyxiga liv. Den här världen har aldrig varit rättvis, det kommer att bli bättre på det men aldrig rättvis!

    Lilays pappa jobbar i Dubai, precis som många andra i Sverige. Hade du märkt att till och med jag själv jobbade varje dag? Hade du frågat dig själv varför jag var en kväll människa? Man behöver inte resa till filipinerna att se såna saker, det är bara att öppna ögonen och se omkring sig. Kommer du ihåg när David och Anisa var hos mig och han berättade om problemen i Afghanistan? Vad sa jag? Det är inte så komplicerat! Det är bara att leva och känna det!

    SvaraRadera
  2. jag vet inte vad du har for kostnader. Men det finns faktiskt ett system i sverige, nagon annan i ens slakt behover inte flytta utamlands och arbeta for att ens barn ska kunna ga fardigt sin skolgang. jag tycker inte alls att det ar samma sak. att arbeta varje dag i sv anses inte ens vara halsosamt eller normalt i sverige men om man vill gora det enda ar det upp till en sjalv.

    SvaraRadera