torsdag 24 februari 2011

18 Fredag

Jag och C var i Porokdose 2 timmar för tidigt, vi satte oss på ett internetcafé som var i någons hem, en väldigt speciell känsla med hängande barn över axeln. Människor som gick in och ut och en unge som tappades i golvet med ett dunk.

Lektionen började klockan 10 och undervisning sattes igång. Det är en pojke som har börjat ställa sig och luta sig mot mig vart jag än är, väldigt konstigt. Jag försöker sätta honom på en bänk men det är inga bestämda platser och på något sätt slöt han alltid upp mot mig lutandes, eller bara satte sig i mitt knä. Idag grät en flicka öppet, i detta land kan man nästan tro att det är förbjudet att gråta så mycket som folk skrattar åt problem och så som barn ofta gömmer sig när de är ledsna. Det var väldigt skönt att denna flicka grät för att en pojke klottrat i hennes bok, det kändes som att det borde varit något mycket större eftersom folk aldrig gråter här.



Efter lektionen gick vi hem till en elevs hem där vi blev bjudna på spagetti, vilket man bjuder på som tack? De var väldigt glada och tacksamma över att vi var i deras område. Vi pratade med mamman som var High School lärare men nu var hemma med sin 4 månaders gamla bebis. Det finns inget som heter mamma ledig här, men hon hade bestämt sig för att vara hemma. Hon berättade att hon hade jobbat under hela hennes 6 åriga dotters uppväxt och att hon kände att dotterns mormor stod flickan närmare än hon själv. Pappan var i Dubai och arbetade, vartannat år har pappan semester så han har inte ens sett den yngsta.

Vill bara säga att jag vet att jag kan lägga ut saker som kan verka privata här men i detta land blir människor bara glada om man berättar om deras situation och låter människor få veta hur saker ligger till. Ingenting är privat!

På väg till A som var hos T Lyne shoppade jag och C lite för mycket grejer men ändå nödvändiga tills vi kom på att A säkert ville vara med på detta… Sedan gick vi 3 och T Lyne på marknaden. Jag har varit stört förälskad i både randigt och lila så mycket att jag givit mig själv köpstop i de två grejerna. Dessutom försöker jag vara duktig och tänka på miljön… Men jag hittade en lila randig tröja med en gitarr på som bara va så mig att det var tillåtet att jag köpte den, den var tom en designad för en kille men det brydde jag mig inte om!

På kvällen var jag, A och C på bio och såg: Just go for it. Rolig! Men jag undrar om jag inte tycker att allt på bio är bra just nu för att vi inte har någon tv här.

1 kommentar:

  1. I liked your going to the house of that teacher who had a baby. I am sure that it made her very very happy. Welldone!
    This update was very colourful and live; how you described the crying girl and what people think about crying. We were talking at work the other day and they were wondering why a colleague who had just lost a son did not cry or did not go back home to his country?! I am quite sure now that you know why!!!
    I also liked your way of thinking; it feels much closer and and mixed with people's life there.
    Nice job
    MVH
    ...

    SvaraRadera