söndag 6 februari 2011

Sunday - free day

Jag är helt stel och orörlig! Stretchade nog inte ordentligt efter alla hantlar på gymmet igår, men egentligen visste jag knappt vad jag höll på med.

Jag och A såg en liten flicka med en text i handen stå och tigga. Jag trodde flickan va den som Arlene berättat för mig om första dagen. Jag gick fram till henne och frågade vad hon hette, detta var en annan flicka. Sedan frågade jag om jag fick titta på hennes lapp där det stod. “Kan jag få lite pengar så att jag kan köpa mat”
Så frågade jag om hon va hungrig och hon nickade såklart. Jag måste sluta fråga den frågan, den är så dum! De kanske inte är hungriga men de kommer fortfarande att säga ja eftersom de vill ha pengar. Jag frågade henne vad hon ville äta och hon pekade på Burger King men sedan sa ho Jollybee. Så sa hon att vi skulle vänta lite, hon sprang iväg bakom huset och vi smög på henne lite. Där såg vi en annan vuxen sitta. Sedan kom hon tillbaka till oss, jag frågade vad hon ville äta och hon svarade: “Min äldre vill ha spagetti och jag vill ha kycklig po (po är ett ord man använder i slutet av många meningar för att visa respekt)” Vi pratade lite, hon berättade att de bodde vid köpcentrummet Walter Mart. Detta är inget gatubarn, dock ett sätt att klara sig för dagen på. Hon följde med oss in på Jollybee och för någon sekund var jag lite rädd att dörrvakten skulle stoppa henne. Men det gjorde han inte. Hon var väldigt noga med att säga: “Take away”. Jag och A beställde maten medans hon lekte i klättertornet som fanns där. Sedan satte vi oss och tittade på henne medan hon lekte, hon var så himlade glad, klättrade upp och ner med de andra barnen som var mycket renare än henne. Men barn ser inte den skillnaden, de kan leka tillsammans i ett torn även om de är fattiga eller rika. Nu beställde vi mat för något som inte är mer än 40 kronor. Det är ingenting för oss men hade det varit något hemlagat eller köpt någon annanstans hade det varit till så många fler. Flickan var väldigt noga med att det var hon som skulle bära både drickpåsen och den andra och tackade väldigt mycket som att hon ville att vi skulle vika av. Men jag berättade att vi skulle åt samma håll, att vi bodde där bakom. Så vi kom tillsammans med henne när hon kom bärandes på maten till sin äldre som hade en sovande mindre unge i sin famn. Där satt de sedan och åt i skuggan.

3 kommentarer:

  1. Roligt att följa eran blogg.Karina ma till Kicko

    SvaraRadera
  2. Touchy, huh? Fint sätt att skriva! Man kan se bilden.

    SvaraRadera