tisdag 8 februari 2011

Tisdag 8 Februari

Lill tjejen stod på storgatan med sin äldre idag igen, hon sålde tuggummi. Jag vinkade och hon sa: ge mig något att äta. Jag hade hoppats på att hon skulle vara där och tog fram en banan jag hade i min påse.

Vi kom fram till kapellet/ skolan innan teacher Anita hade kommit. Men alla barnen var redan samlade. Vi frågade föräldrarna om vi kunde börja ändå och de fick vi, men först skulle vi be. Sedan hade vi gymnastikleken med barnen.

Vi hade 25 stycken leksaker med oss som vi ställde upp på bordet, bilar, gosedjur och leksaksfigurer från McDonalds. Vi räknade fram och baklänges, plus och minus.
Sedan kom teacher Anita och hon tog över, sedan övade vi med barnen på att skriva siffrorna.



Lunch

Sedan den andra gruppen, på torsdag och fredag ska de ha examinations test.
Jag upplever att människor hotar och skrämmer barn väldigt mycket i det här landet, de säger att de ska hända saker med barnen om de inte sköter sig. “Äter du inte bra, så kommer doktorn (om man är rädda för doktorer)” “lyssnar du inte nu så kommer…. Bli arg på dig” “klarar ni inte det här provet så får ni en stor rund ring på erat papper som betyder att ni inte går vidare”


JAG VILL BARA SÄGA ATT SVERIGE HAR ETT SÅ HIMLA BRA SYSTEM OCH MATERIELLT!!!
Barn lär sig så mycket genom lek. UNDERSKATTA ALDRIG LEK: Motorik, Uttal, Nya ord, Språk, Medkänsla och massa mer!

Vi Svenskar må vara så otroligt dumma för att vi lämnar iväg våra barn på dagis när de fyllt 1 år och när de från den dagen är på dagis varenda vardag 8 timmar om dagen. Men de är i alla fall i en stimulerande miljö, där de lär sig saker, där vuxna har översikt och bryr sig om barnen.

Dessa barn på 3 till 5 år kan räkna högt för att de memorerat de orden i huvudet men de vet varken hur siffran 1, 2 eller 3 ser ut för att de aldrig får se de siffrorna mer än när de skrivs på den svarta tavlan 1 timme om dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar