torsdag 3 mars 2011

24/2 Kaunlaran

Idag var jag och C tillsammans hos T. Lyne för att T. Cherry inte hade någon lektion idag.
Nu har jag varit här så mycket och vet vad som ska hända att det känns som att T. Lyne smiter ut och har trevliga samtal med föräldrarna i hallen istället. Hon har börjat med att bara hälsa på barnen och sedan säga: “Nu får Teacher Marie ta över!” Vi skulle börja med att sjunga alfabetet då ett gäng lite livligare killar längst fram började att skrika det. Mina öron klarade absolut inte av den ljudnivån med så många barn på den ytan. Jag tror jag sa till i en lagom ton 4 gånger lugnt innan jag skrek och det blev knäpptyst. En tystnad som gjorde att man först typ hamnar i chock men sedan börjar fnissa. Jag var nästan på väg att börja fnissa med men tyckte inte alls att det var kul. Jag berättade att jag fick ont i öronen och att vi skulle sjunga och inte skrika. Och precis när vi skulle börja sjunga igen sa en pojke som tidigare hade skrikit: “Vi ska skrika inte sjunga” med ett retligt leende på läpparna. Jag sa åt honom att han kunde lämna klassrummet men han stod och fortsatte och flina åt mig i ett par sekunder tills C som satt längst bak i klassrummet la en hand på hans axel och sa: Ut med dig. Då var situationen inte alls lika rolig längre, han verkade chockad som att han hade glömt bort att C var i klassrummet och då ställde han sig upp. Men han ville inte alls lämna klassrummet, jag antar att han mer ville pröva sitt beteende. Han fortsatte att bara stå still när C åter igen sa till honom att gå ut. Sedan frågade jag honom 3 gånger om han skulle vara med oss och sjunga eller om han ville skrika och gå ut men han var bara helt stum. Det kändes som en ganska lång tystnad och jag såg på honom att han nästan var nära till gråt. Jag upplever att det hotas väldigt mycket om att, om man är stökig så får man gå ut men att det aldrig är någon som blir utskickad. Resten av barnen sa till honom att nu skulle han inte skrika. Han var ovanligt tyst under resten av lektionen och skötte sig sedan mycket bättre under leken som var efteråt.

Jag tror inte att vi kommer att kunna ändra på barnens lärosätt här och inte heller på hur vissa lärare undervisar. Men en fråga jag funderar på med jämna mellanrum är hur barnen ska klara klass 1, om de kan läsa och skriva men varken kan sitta still eller lyssna på läraren. Men ljudnivån under denna klass lektioner känns inte detta klassrum studievänligt.

Det har varit väldigt skönt att få vara kvar hos T Lyne denna vecka, vi har fått möjlighet att få lära känna barnen, även de blygaste och de tystaste vågar nu komma fram till oss och vet att vi ger de tid. De vet att vi alltid leker i slutet av timmarna och ser fram emot det och pratar om det under hela lektionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar