torsdag 31 mars 2011

Squaters

Deo hade fyllt år, så jag, A och C åkte till klubben Republic för att fira hans födelsedag. Min svenska kompis Ryan som precis anlänt vara också där. Och Lorenzo.

När vi mötte L stod han och pratade med en tjej från Frankrike som vi träffat lite snabbt tidigare. Hon är tydligen sångerska här i Filippinerna och har bott i detta land i 8 år.

L berättade vad han igår hade upplevt tillsammans med oss Navotas. Att det var så hemskt att en man blivit skjuten, att deras hus hade brunnit ner och sedan blivit rivna av regeringen. Hur de bodde nu. Då denna tjej sa: “Men vänta, är dess människor squaters eller är det deras mark?” Squaters kallas ställen och människor som bor på mark som inte är deras utan då tillhör regeringen. Jag svarade att de var squaters. Då denna tjej svarade: ”Då finns det ingenting att göra, det är regeringens mark” Då jag svarade: Människor behöver fortfarande någonstans att bo och det är 100 tals barn som dessutom drabbats av det här. “Woow, jag följer gärna med. Säg till om det finns någonting jag kan göra!” Säger hon upprört. “Du ska inte få följa med mig någonstans, din -----! För jag tänker inte gå runt och skämmas över dig.” tänker jag och vänder mig om. Hon fortsatte prata med L.

Jag vet att jag låter sådär aggressiv nu igen och hon är ingen ----- för att hon inte visste bättre innan vi informerade henne. Men jag tycker att det är väldigt sorligt att det ska behöva komma ett par turist volontärer till detta land för att berätta om människors situationer i detta land för folk som bor i detta land. Hur kan så många i detta land inte veta vad som händer? När mer än hälften av människorna i detta land pratar om korruption med ledsna ögon.

När vi berättade om denna situation för Sir Anton började han prata om att det finns professionella squawers. Människor som bygger upp en massa dyra lyxiga hus, lurar människor att marken är deras och sedan säljer dem.

Men jag tycker inte att man kan generalisera på det viset. Det känns som att jag vill bråka med hela världen om att människor som inte ens vet om att de bor i squawer områden drabbas av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar