söndag 20 mars 2011

Barn, smuts?

Det finns en liten flicka jag berättat om tidigare, som jag handlade åt på Jollibee. Hon är inget hemlöst barn men hennes mamma? säljer cigaretter på trottoaren så där är hon också hela dagarna… Jag brukar ge henne saker när jag har och ibland vinkar vi bara. Ibland undviker jag att gå förbi henne när jag inte har någonting att ge för att jag så gärna vill…

Idag när jag och C var på väg till internetcafét sprang hon ikapp mig tillsammans med en mindre pojke och hon frågade inte efter pengar, hon frågade efter mat. Vad vill du äta frågade jag, till svars fick jag Jollibee. Jollibee är absolut inte dyrt för mig fastän jag är student och på volontärresa men jag har ändå min dagliga budget och försöker så mycket möjligt leva på samma summa som en boende här så jag svarade: “Jag har inte så mycket pengar men vi kan köpa något på det här stället istället” (ett gatukök)
Det gjorde absolut inte henne någonting, hon pekade på en hamburgare och sa att hon ville ha den med Bacon, jag nickade och hon beställde åt sig själv. Hon sa att hon kunde dela en med den mindre killen som hon berättade var hennes syskonbarn. (så jag tror inte att hon visste att det var köp en, få en på köpet.) Kassörskan tittade på en henne med ett fnys och ignorerade beställning.

Jag upprepade flickans beställning och kassörskan började steka hamburgarna. Flickan och pojken busade runt och dansade sedan hoppade flickan upp och hängde på disken vilket kassörskan störde sig på, hon hade fortfarande inte förstått att vi var tillsammans. Jag sa till flickan att hoppa ner och sedan sa en vakt till henne så då gjorde hon det.

Samtidigt så kom det en annan tjej i kanske 25 års åldern, vita byxor och handlade en cigarett från hamburgarstället, de verkade känna varandra… Så där ville hon stå och hänga, röka sin cigarett och prata med kassörskan.

Hon förstod inte heller att jag var med barnen och trodde att de stod där pga av henne. Så hon sa till dom: Vad vill ni mig? gå här ifrån! Barnen brydde sig inte om henne men hon verkade störa sig på deras närvaro så när lilla flickan märkte det började hon knuffa sitt syskon barn mot 25 åringen så att pojken lätt ramlade in i henne. Jag tyckte faktiskt det va lite kul att den lilla flickan kunde läsa av 25 åringens obekvämhet.
Vad vill ni mig sa hon och kollade på sina vita byxor som att pojken hade lämnat stora svarta fläckar på dem. Och den lilla flickan fortsatte att knuffa sin yngre mot henne.

(Jag förstår inte hur människor i detta land kan titta på barn som om de vore smuts, småbarn är ingenting att vara rädd för! Dessutom har de inte valt sin egen situation. Människor som vitbyxan måste antingen vara blinda eller allmänt outbildade. Vad var det som gjorde att hon hade rätt att stå där och inte dom egentligen?)

Sedan hoppade flickan upp på disken igen hon och såg att gjordes två hamburgare, hon frågade: Får vi två? Och jag nickade Flickan sa då till kassörskan att hon ville ha dem i en påse. Och kassörskan frågade mig; är de till barnen. Plötsligt tittade kassörskan på barnen med en helt annan blick och började skoja med dom om att hon inte ville lägga hamburgarna i en plastpåse. Innan hon gav de plastpåsen sa kassörskan: Nu får ni vara snälla och sjunga en sång som tack.

Inte fan ska barn bete sig som några underhållare för att få vara mätta! Jag gick åt mitt håll och de sprang åt deras säkert så glada över att de fått två hamburgare att de tänkt och dela dem med de andra vid trottoaren.

1 kommentar:

  1. Tyvärr, men så är det! Love your writing about all details. Fantastic!
    MVH
    ...

    SvaraRadera