tisdag 29 mars 2011

Leva i synd

Jag har tidigare under min konfirmation pratat med Skolprästen om vad leva i synd innebär och jag har inte tyckt om orden: “att vi lever i mer synd än vad vi vet om”. Då tänkte jag typ: “vadå? jag försöker bry mig om alla, jag gör inte saker jag vet är fel och jag gör så mycket som inte är för min egen skull, t.ex. källsortering, jag bryr mig ju om saker som världen kan drabbas av om typ över 200 år!” (för många människor är det säkert en självklarhet att källsortera men det är ingenting jag är uppväxt med, det är ett aktivt val jag gjort pga medvetenhet.)

Men här känner jag det, fler gånger om dagen, jag känner mig väldigt hjälplös i många situationer och jag gör ingenting åt saker jag hade kunnat göra något åt som jag vill göra saker åt.
Jag ger flickan mat som hänger på gatan över 18 timmar om dagen för att hennes mamma säljer cigaretter där, när jag egentligen har råd att betala hennes skolgång!

Det finns väldigt många citat om Gud i detta land och ett jag funnit lyder:
“Do your best and God will do the rest” Jag hade verkligen kunnat leva efter det i Sverige men jag har ingen aning om hur jag ska förhålla mig till det i detta land!!

Det fick i alla fall ändrade tankar om en sak jag bestämt mig för: Från och med nu så ska jag ge alla barn som kommer på jeepneys minst en peso. Jag vet inte vad det är jag sponsrar men jag har heller ingen aning om vad det inte är jag sponsrar. Kanske ska jag börja springa runt med kex i väskan. Det har kommit på en pojke på vår jeepney två dagar i rad och han ser ut som att han blivit uppdragen från sin sovplats utan att ens vakna till med variga ögon. Och jag tycker så synd om honom!

Idag nekade Jag tillsammans med minst 10 stycken andra en kvinna i över 70 års åldern en övernattning någonstans för att jag inte vågade ta hem henne och för att jag då inte visste vart jag skulle vända mig.
Hon kom till gymmet idag när jag satt utanför. Hon pratade med ägarna som även bor i gymmet och berättade att hon rest enda från provinsen hit för att hälsa på sitt barn men att de rest till en annan provins pga en begravning. Hon visste inte när de skulle komma tillbaka men bad om en övernattning någonstans. Så nyfikna som alla är så frågade många vad det handla om, minst 10 stycken fick veta detta men alla nekade det. Jag ville så gärna göra någonting men jag visste inte vad jag kunde göra. Jag förstår lite de på gymmet, de är väl studenter och bor med sina familjer eller i trånga studentrum men att inte bry sig alls? Efter en kvart sa den gamla kvinnan med en stor väska; Okej, om ingen vill hjälpa mig så ska jag gå. Den personliga tränaren gav henne 100 pesos och hon sa: Låt mig sova över hos dig. Men han svarade att han bor alldeles för långt bort.

Jag mådde så dåligt! JP skrattade och sa: Varför tar du inte hem henne? Mitt svar va; Vi bor i ett hus där det inte finns någon yta att förvara värdesaker på. Inte en enda dörr finns det i huset mer än till toaletten och jag bor inte där ensam. Han svarade att hans anledning var att han inte bodde ensam heller men det fanns inget mänsklighet i honom enligt mig. Han sa att om hon kunnat ta sig hit så kan hon ta sig tillbaka dit hon kom ifrån också. Jag ville bara slå till honom med någonting i huvudet, jävla blinda tönt! Det är inte så det fungerar här svarade jag, folk har inte råd att ta sig till ställen hur som helst. Och han började babbla på om alla som knackade på deras grind och tiggde mat, att det händer minst 3 gånger i veckan men när de kommer med mat så vill de inte ha, då säger de att de vill ha pengar.
Men denna kvinna bad om en plats och sova och då började han prata om att denna tant kunde ringa människor och att hela deras hem kunde bli rånade. Jag blev väldigt irriterad på honom, trodde alla att hon var en galning, någon som tänkte råna dem? Kanske arg jag arg på JP för att lätta på mitt eget samvete? Men jag tyckte han talade om det hela alldeles för nonchalant.

Jag hoppas verkligen denna äldre tant hittade någonstans att sova… Så “do your best” jag tror verkligen inte att alla goda tankar som man tänker men inte utför går in i “do your best” jag lever i mer synd en jag är medveten om.

1 kommentar:

  1. har sagt förr och säger igen: det är svårt när man VET om saker. Nu vet du vad jag menar! När man ser ens kompis dör framför ens ögon så ser man oxå den som mördade honom och är glad över det och skriker att Islam eller... har sagt så. Många frågade mig varför jag hatade religion när jag kommer från ett land där folk är extremister; för att jag har sett med mina ögon, att jag har begått samma mistag eller några andra som jag inte är stolt över. Men tyvärr går det inte att do one's best all the time in any situation.
    Kommer ihåg dem och gråter då och då! Precis som nu!
    MVH
    ...

    SvaraRadera