tisdag 29 mars 2011

Demolished, 18 Mars

Demolished? Stavas det så? Vet alla vad det innebär? Jag vet inte om jag riktigt gjort det förens idag. Jag kunde inte hoppa runt och vara lika glad med barnen idag som jag brukar göra så jag tog det ganska lugnt och pratade med en kvinna från bostadsområdet.

När jag är fysiskt aktiverad så är jag är väldigt intensivt engagerad? Vilket gör att jag då sällan för längre eller djupare konversationer med människor. Det enda exemplet jag kan dra är t.ex.. När jag är ute för att dansa, då dansar jag hela tiden, från början till slut, jag börjar inte prata med människor mer än på ett ytligt sätt, för jag ska fortsätta dansa! Och så känns det lite här, dans är väl mer intensivare med hög musik men här är jag är väldigt inne i leken. Jag vill ge barnen ett par roliga stunder i de minnen de kommer ha av att deras hus brunnit ner och de bott på evakueringscenter.
Jag får en väldigt fin, glad och lättsam kontakt med många av barnen här men ganska få djupare och riktigt personliga kontakter. På den “korta” tiden som jag är här under dagarna så ska jag vara med alla, se till att alla blir sedda så jag ger nog sällan personer tiden att bli djupare, språket är ju ett litet problem i sig själv... Även om jag har några favoriter.

Hoppsan, jag vet inte vad kvinnan jag nu kommer skriva om heter. Jag brukar ha väldigt lätt för namn men under den här resan har vi träffat så många människor att namn inte går in i mitt huvud längre.

Vi pratade kultur, hur det var i Sverige, hur det var i andra länder… Hon sa att hennes hus var förstört men att hon inte kunde sova på evakueringscenter för att det var alldeles för mycket ljud. Sedan gick vi och tittade på hennes hus, hennes hus var en av de som inte var drabbade enligt mig. Jag tänkte att detta var ett fattigt bostadsområde och så som hennes hus såg ut skulle en fattig familj kunna bo. Jag sa att hennes hus hade klarat sig väldigt bra då hon svarade mig: “Nej, detta hus brukade vara tre våningar och riktigt fint. När de kom för att förstöra mitt hus vägrade jag att lämna det. Jag arbetade 5 år i Saudi Arabien för att bygga upp det och sa att om de skulle förstöra mitt hus så skulle de göra det med mig i det. Jag ska dö i mitt hus! Det är enda anledning till att det står kvar.”



Jag har knappt ägnat en tanke på hur dagen då allas hus blev förstörda var. Som att det inte var tillräckligt med att allt brunnit upp så har det som blev kvar blivit förstört pga ett beslut från regeringen. Folk demonstrerade, ställde sig i rad och knöt sina armar för att folk inte skulle kunna förstöra det som var kvar av deras hus. Folk ställde sig i sina hus och vägrade lämna dem, människor blev skadade, 4 vuxna dog och något barn. Och anledningen till att några hus halvt är kvar är för att människor vägrat lämna dem och för att några av folket från regeringen har tänkt: Om jag förstör detta hus kommer jag också att döda en människa?

Jag frågade om jag fick ta en bild på henne tillsammans med hennes hus och det fick jag. Sedan sa hon: “Vad ska du göra med dessa bilder? Ska du hitta några sponsorer till oss som kan hjälpa oss att bygga upp det här?”


Det är väldigt mycket jag önskar att jag kunde göra, jag känner mig plötsligt väldigt liten på den här planeten, jag trodde inte att jag skulle vara med om det här på min volontärresa.

2 kommentarer:

  1. Vill du följa med mig till mitt land och se och höra? Jag garanterar trygheten! Sen glömmer du vad du har sett!
    VILL DU SE OCH VETA MER? JAG SPONSRAR, men SKRIV och BERÄTTA som du gör nu!
    MVH
    ...

    SvaraRadera
  2. Det är jag igen. jag ber om ursäkt om vad jag skriver. Ni kanske tycker att jag inte uppskattar vad ni gör därborta eller är alltid så pessimestisk och att jag tycker att ha sett och upplevt mer, precis som en gammal kärring. You can call me tense too as many others, but I just can't glömma saker och ni skriver om såna och känslorna kommer fram.
    Förlåt!
    MVH
    ...

    SvaraRadera