söndag 13 mars 2011

Möjligheter?

Mannen vi bor hos är mina kusiner kusiners farfar tror jag? De har lixom samma ord for morfar och farfar här, de säger bara Lollo…

Han fick en stroke för 10 år sedan, han har svårt att prata, problem med ena benet och försämrad kontroll över sina händer.



Hemtjänst? Hemhjälp? Vård? Vad är det?

Hans fru är död till ett par år tillbaka men som tur är har han alla sina barn och barnbarn i husen bredvid. Jämfört med Sverige så är det någonting jag verkligen tycker är fint och positivt här.
Alla tar hand om varandra här och jag har inte träffat en enda ungdom som längtar efter att bli självständig eller att flytta hemifrån.

Fast möjligheten att bli självständig är kanske inte lika stor här och drömmar och önskningar är nog svårare att förverkliga. Det känns ibland som att det enda man vet och vill här är det föräldrarna säger och jag antar att det inte är lika positivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar