torsdag 31 mars 2011

Orättvisor

Visst finns det mycket som kan kännas orättvist och fel… Stora och små saker. De största felen, hemskheter, orättvisor jag bemött här är människor som har fått sina hem nerbrunna och sedan fått de överlämnade rivet pga av ett beslut från regeringen. Eller att en person blir skjuten för att han vill hjälpa sitt bostadsområde… Bli skjuten och mördad för att en mördare tror att man är någon annan?! Att ett beslut kommer att 350 familjer ska flytta tillbaka dit de en gång kom ifrån, provinsen. Där barnen aldrig bott och föräldrarna inte bott på hur länge då? Över 15 år?

Fortfarande kan jag inte stryka de där orättvisorna som är så små att de inte syns i människors ögon här i detta land men syns i mina… Svenska?

I en av klasserna i Kaunlaran går det en flicka. Alla barnen har sina mammor utanför klassrummet i korridoren där de alla står och väntar på sina barn och skvallrar om en massa saker. Bland alla de mammorna står det alltid en ensam man som inte står och pratar med dessa kvinnor, han ser alltid väldigt allvarlig ut och har oftast ganska bråttom hem med denna flicka som är hans dotter. Jag är väldigt mycket för genus och jämställdhet och tycker att det är bra att det står en pappa bland alla de 20 mammorna. Men jag har ju inte låtit bli att undra lite ändå…

När denna flicka kom fram för att ta sitt diplom idag var det inte pappan som gick upp på scen med henne, det var en ganska unga dam i kanske 20 års åldern. Arlene skakade hand med de båda och sa till damen: “Gratulationer mamma” Då damen svarar: “Jag är inte hennes mamma, hennes mamma är i Saudi” Och jobbar såklart!!!! Är det inte helt sjukt fel att en familjemedlem måste arbeta utomlands för att resten av ens familj ska ha det bra och klara sig ekonomiskt. Att en förälder typ måste arbeta utomlands för att kunna skicka ett barn i familjen till universitetet när det blir äldre?

I Sverige, Stockholm känns det som att alla skiljer sig titt som tätt och det är då en sak att inte växa upp med båda sina föräldrar. Men jag tycker faktiskt att det är hemskt att familjer inte är tillsammans för att den ena delen av familjen ska ha det gått ställt. Och att man endast får komma på semester i sitt hemland och träffa sin familj en gång vartannat år! Familjeliv på distans, det är hemskt fel för mig. Och orättvist, något fel i systemet.

1 kommentar: