söndag 13 mars 2011

Batangas Nasugbu

4/3- 11

Vi gick upp 5 imorse för att slippa trafiken till Nasugbu Batangas.
Mormor ville absolut inte följa med. Hon pratade hela gårdagen om att det fanns krokodiler och hajar i vattnet och att hon inte fick lämna huset för att Gud sagt till henne att hon ska vakta det.

Alla andra ville verkligen åka, innan min mamma köpte detta hus som de nu bor i så bodde de där i Batangas fast utan min mormor. Och jag tror inte att de varit där tillsammans sen de flyttat där ifrån, 2 år sedan nu. Batangas är full av fina stränder och massa resorts men vi skulle till djungeln, där alla min morbrors frus, systers mans släktingar bor. Lite invecklat.

Jag såg fram emot att åka dit, jag var där i somras med två släktingar då ingen ville bada med mig i solen. Idag skulle bli en bra dag, två vita vänner som vill få färg och så de fyra barnen!

Alla kusiner såg väldigt mycket fram emot att åka tillbaka till sina gamla grannar, vänner, kusiner och kusin kusiner, de klädde sig alla i sina finaste kläder fastän vi bara skulle vara i djungeln (tänkte jag). I det området hör alla ihop på något sätt, har de inte blodsband så är det alltid någon som är släkt till någon annan eller gudmor och gudfar vilket man kan ha väldigt många av här.

Från motorvägen bor de 10 minuter in i djungeln bit bilar inte kan köra, man går över bäckar och allt, samt 30 minuter från marknaden så det känns verkligen som ute i djungeln. Det var riktigt varmt när vi kom, vi skulle bara äta och sedan gå till havet men vi somnade. Jag visste inte hur vi skulle bo denna gång för att min morbrors fru sa att vi skulle bo i någon annans hus. Sist jag va här bodde vi i ett väldigt litet hus av träskivor, så jag förvarnade verkligen A och C. Men detta hus var till hälften byggt av cement och hade en vanliga toalett så vi hurrade!



Efter att vi vaknade åt vi maten som väntat på oss i 3 timmar sedan gick vi till havet. Jag hade köpt arm ringar att flyta i till de två yngsta barnen och de trodde att man skulle ha dem vid handlederna och att det räckte med att bara ha en. Jag inser att det är väldigt mycket jag tagit förgivet att de vet som de inte har någon aning om.

Efter en hel dag på stranden gick vi tillbaka till huset då jag hörde min äldsta tjejkusin säga att hon skulle duscha. Jag följde efter och det visade sig att hon tänkte duscha i en rinnande bäck bakom huset! “Act like a Philippino” tänkte jag, så nu har jag duschat i en bäck för första gången. Ganska kul faktiskt, men skulle liksom stå på ett visst ställe och hälla vattnet över sig för att schampot och vattnet man använde inte skulle hamna i den rena vatten samlingen. Jag skulle nog kunna klara vildmarkslivet, hehe!




Senare åt jag, C och A rå sallad och de tyckte alla va jääävligt skumt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar