tisdag 29 mars 2011

Jungfru

Vem är jag egentligen?
Jag har aldrig tidigare sett mig själv som en extrem person med en massa starka åsikter men det har jag nog, bara det att jag inte hävdar dem allt för mycket? Jag brukar få ha saker på mitt sätt utan att behöva bråka. Jag lever ett väldigt bekvämt liv utan för många plikter och jag gör väldigt sällan saker jag inte vill göra. Jag är sällan arg i längre tider och tycker om att vara glad. Jag bestämmer väldigt mycket saker själv och bryr mig inte riktigt om ifall andra inte tycker samma sak som jag. Jag gillar att ha rutiner för att jag fladdrat runt och väldigt mycket som tonåring och försöker fortfarande hinna med alldeles för mycket saker på för kort tid ibland. Det är alltid väldigt många saker och människor som står på min viktighets/göra lista. Och så finns det de saker som aldrig blir gjorda som jag önska att jag gjorde!

Idag åkte vi tre i taxi tillsammans med en kille som heter Lorenzo. Han är från Filippinerna men är uppväxt på Hawaii. Han studera någonting med kultur och utforskar nu hiphopkulturen i Filippinerna om jag har förstått det rätt. Jag har bara träffat honom en gång tidigare och pratade inte så mycket med honom då.

Vi började prata stjärntecken och han sa: Jungfru? Är du väldigt renlig av dig och måste ha det städat?
A och C nickar med hela huvudena och svarar JAAA, det är hon! Sedan säger han: “Och så är du storasyster också, det är därför du är så bossig!” Det är jag väl inte, eller är jag det? Den sista repliken chockade mig lite men han sa det inte på ett elakt sätt. Jag protesterade i argument då han sa: ”Det finns ingenting att göra något åt, det är skrivet i stjärnorna”.

Jag är ute ur mitt skal och har lämnat min trygghetszon. Här finns det ingenting som är rutin mer än att vi äter lunch runt 12 tiden på vardagar. Jag vet inte om jag alltid tycker om mitt “jag” här, på några vis så förstör det min inre harmoni som jag tycker att jag funnit i Sverige. Det är som att jag utsätts för en massa saker som jag i Sverige kan ignorera. Jag föredrar att ignorera jobbiga situationer och människor med beteenden jag inte tycker om. Men här kryllar det av dom! Samtidigt så känner jag mig mer färggrann i detta land då jag blir ifrågasätt och måste göra flera aktiva val varje dag. Det är verkligen en utmaning att försöka leva efter sitt eget system när landet har ett helt annat och de två vännerna man bor med har lite annorlunda system. Men i helhet har jag det ändå jätte bra.
Hoppas bara att jag inte återvänder till Sverige som en bråkstake! hehe

1 kommentar:

  1. Jag tycker att du kommer att vara glad över att ha kommit tillbaka till Sverige. Men känslorna och bilder kommer att stanna kvar. Man är spänd som kommer att sägas av andra och har starka åsikter. Jag har hört de ganska många gånger.
    MVH
    ...

    SvaraRadera