tisdag 22 mars 2011

En ny gammal vän

I somras när jag var här i Filippinerna lärde jag känna en kille som heter Kuby…
Han är från Eritrea, bor egentligen i Saudi Arabien men studerar här i Filippinerna.
Vi skulle ses på ett ställe som hette Greenbelt. I väntat på honom upptäckte jag att det var en mässa utomhus, mitt i stan. Jag letade efter en kyrka men såg ingen, det enda som hördes var ljud från högtalarna och en massa människor stod med händerna knäppta mitt på torget. Jag tyckte det var väldigt fint… Jag är inte säker på att jag delar samma tanke som anledning till att det var så, men har man inte tid att gå in i kyrka på mässa, varför inte ha den utomhus mitt i stan där alla rör sig, och då kanske tom människorna som arbetar i den stora malen Greenbelt kan smita ut och delta?


Vi skulle ses vid Starbucks och när jag kom dit stod han redan där inne och väntade på mig. Här kommer en bekännelse, jag älskar drickorna på Starbucks men har undvikit att gå dit denna resa eftersom jag är en volontär… Jag känner inte att jag vill köpa en DRICKA för samma pris som något någon annan tjänar i detta land bara sådär. Det känns fel, att t.ex. Lilay lever på en daglig budget av vad en milkshake där kostar och det är inte så att jag har problem med att dricka de andra som finns i detta land, därför undviker jag Starbucks. Men eftersom Kuby visste att jag tyckte det var väldigt trevligt med Starbucks sist jag va här så tyckte han att det var ett jätte bra ställe och då tänkte inte jag säga emot.

Han påminde mig också om en sång som jag gick och sjöng på hela tiden… ”Chris Brown - Drop it low” Det var en riktigt rolig tid att vara här i somras, allt var frid och fröjd, bara kalas. Men inte visste jag eller brydde jag mig om något mer än mina vänner, deras släktingar och mina släktingar som har det väldigt bra pga västerländiska släktingar.

Idag var en annorlunda umgänges dag gentemot sist och jag hade så många frågor till honom om saker jag funderade över, saker som var helt perfekt att fråga någon som studerat här i 5 år!

Kuby verkar vara en väldigt lugn och harmonisk kille i sig själv och hade bara en massa goda och trevliga ord om Filippinerna. Jag har inte reflekterat om vem han varit tidigare mer än, rolig kille! Och rolig är han! Han gillar verkligen Filippinerna men den riktiga anledningen till att han studerar här är för att det är mycket billigare än i Saudi arabien. Är det inte galet att människor från andra länder väljer att studera i Filippinerna för att det är så mycket billigare för dem när mer än hälften av den filippinska befolkningen inte har råd med det? Då är det något fel på regeringen! Men gentemot människor som jag har pratat med här från andra länder bortsett från Sverige verkar inte tycka att det är så farligt, det känns som att de går runt med tanken: ”Allting kostar” så det är väl vi svenskar som har det riktigt bra och är bortskämda på ett självklart vis.

Sedan fortsatte vi på Yellow Cab som är ett annat favorit ställe jag har, de har mycket bättre än Shakeys men vi har ingen Yellow Cab i närheten av oss, så nu fick jag inviga Yellow Cab för denna resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar